Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunta käsittelee raitioliikenteen linjastosuunnitelman luonnosta tiistain 27.5. kokouksessaan. Lautakunta antaa suunnitelmaluonnoksesta lausuntonsa kaupunginhallitukselle. Raitio- ja metroliikennettä liikennöivän ja ratoja hallinnoivan HKL:n
johtokunta antanee lausuntonsa raitioliikenteen linjastosuunnitelmasta kokouksessaan 28.5.2014.
Yleisten töiden lautakunta:
Esittelytekstissä todetaan, että laadittu linjastosuunnitelma antaa selkeän käsityksen raitiolinjaston laajentamisesta ja roolista liikennejärjestelmän osana. Jatkotyössä lautakunta kehottanee priorisoimaan linjastomuutosten vaatimat toimenpiteet hankehallintaa varten. Lisäksi lautakunta peräänkuuluttaa eri osapuolten selkeää toimintamallia, jossa eri osapuolet yhteisesti sopivat raidehankkeiden aikatauluista ja vetovastuista.
Lausunnossa todetaan, että linjastosuunnitelman toimeenpanoon liittyy pysäkkiverkoston osalta suuri tarve asukasvuorovaikutukselle ja viestinnälle.
HKL-liikelaitoksen johtokunta:
Lausunnossa
kiitetään suunnitelman laadinnan vuorovaikutteisuutta. Sekä asukkaat
että muut viranomaiset ovat voineet osallistua suunnitelman laadintaan.
HKL on osallistunut linjastosuunnitelman laadintaan osallistumalla
yleisötilaisuuksiin, työn ohjausryhmään sekä antamalla asiantuntija-apua
mm. liikennöintiä ja infran rakentamista koskien.
HKL:n
lausunnossa pidetään ymmärettävänä, että vallitsevan
päätöksentekotilanteen vuoksi Kalasataman ja Laajasalon raitiolinjat
eivät ole osa linjastosuunnitelmaa. Tältä osin linjastosuunnitelma on
HKL:n mielestä puutteellinen ja vaatisi täydennystä. HKL:n mielestä
Helsingin kaupungin ja HSL:n tulee saattaa päätökseen Kalasataman ja
Kruunuvuoren linjastosuunnitelma ennen uuden raitiovaunulinjaston
hyväksymistä.
Linjastosuunnitelmassa olisi HKL:n
mielestä voitu tutkia vielä nykyistä enemmän eri liikennemuotojen
tarjoamaa liikennettä samoilla väylillä. Pisara-radan mukanaan tuomia
muutoksia maanpäälliseen liikenteeseen on käsitelty HKL:n mielestä liian
vähän.
HKL:n johtokunnan lausunnossa todetaan, että
linjaa 1 tulisi kehittää siten, että se kulkisi Fredrikinkatua koko
matkan Arkadiankadulta Punavuoreen saakka. Lisäksi HKL painottaa, että
Helsingin tulee kehittää päätöksentekoprosessia raitiotiehankkeissa.
Päätökset raitiotieratojen rakentamisesta pitää voida tehdä hyvissä
ajoin.
Miksei linjaa 1 jatkettaisi Pohjolankadun verran Pohjolankadun päässä olevalle liikenneympyrälle? Silloin tavoitettaisiin Koskelan asukkaat, etenkin jos sairaalan alueelle rakennetaan uusia kerrostaloja. Jos linja alkaa kulkea jostain kaukaa Käpylän asemalle, Koskela jää joukkoliikenteen kannalta kovin katteettomalle alueelle.
VastaaPoistaHyvä idea, jota on pohdittu monesti. Raitiotiehankkeeksi ajatus ei ole vielä edennyt eikä perusteellisempaa tutkimista ole tehty. Raitioliikenteen ulottuman kasvattamisen edellytys Käpylän suunnalla, kuten varsin usein muuallakin, on nykyisen bussiliikenteen korvaaminen raitioliikenteellä. Pitää siis löytää sellainen raitiolinja, jolla voidaan korvata riittävästi bussiliikennettä raitiolinjan kulujen kattamiseksi.
VastaaPoista