tag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post5043930842864494879..comments2022-04-11T08:03:36.557+03:00Comments on Raitioliikenteen linjastosuunnitelma: Raitioliikenteen linjastosuunnitelman laadinta alkaaUnknownnoreply@blogger.comBlogger63125tag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-63265885595324541802013-11-14T17:19:12.687+02:002013-11-14T17:19:12.687+02:00Ensimmäisen Anonyymin ehdotus varmasti helpottaisi...Ensimmäisen Anonyymin ehdotus varmasti helpottaisi turisteja, joita joutuu vähän väliä neuvomaan keskustassa pysäkiltä toiselle!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-80170316846866055102013-11-14T17:09:29.724+02:002013-11-14T17:09:29.724+02:00Kannatetaan kumpaakin yllä! Vielä kun saisi kulkua...Kannatetaan kumpaakin yllä! Vielä kun saisi kulkuaikataulun koko päivän mittaiseksi, niin a vot!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-84470311588830220022013-11-14T14:35:28.655+02:002013-11-14T14:35:28.655+02:00Linjastosuunnitelmaa A koskeva kommentti. Ehdotin ...Linjastosuunnitelmaa A koskeva kommentti. Ehdotin juuri yleiskaava 2050 projektille uutta joukkoliikenneyhteyttä raitiolinjalle 10. Kyseisen linjan uusi päätepysäkki sijaitsisi Riistavuorenkuja 2 kohdalla samassa missä lakkautetun linja-autolinjan 32 päätepysäkki viime vuosituhannella sijaitsi. Siitä se ajaa pelastusasemalle linjan 32 entistä reittiä, alittaa sen jälkeen tunnelissa pelastusaseman länsipuolitse Vihdintien ja jatkaa siitä edelleen linjan 10 nykyistä reittiä Johanneksen kirkkoon. Ja sitten tuohon 2 linjan kysymykseen: 2 linjalla on raitiokiskot ja samoin Arkadiankadulla täysin käytöttä. Linja 5 voisi kulkea viimeisintä reittiään Kaupunginteatteri-Kansallisteatteri-Kansallisooppera ja tällä reitillä molempien näiden kautta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-62143769010454901142013-10-28T17:22:39.280+02:002013-10-28T17:22:39.280+02:00Miksi Toisella linjalla ei ylipäätään kulje raitio...Miksi Toisella linjalla ei ylipäätään kulje raitiovaunuja? Kiskot kuitenkin ovat ja pysäkit ym. valmiina. Kesällä vielä näyttivät korjailevan asfalttia kiskojen ympäriltä ja jo heräsi toivo saada ratikka kulkemaan tuossa, mutta ilmeisesti mitään suunnitelmaa tästä ei ole?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-66563334217822836102013-10-17T17:28:22.340+03:002013-10-17T17:28:22.340+03:00Eiköhän länsimetro poista esim linjan 65A ja ehkä ...Eiköhän länsimetro poista esim linjan 65A ja ehkä muitakin keskustan läpi heilureina kulkevia linjoja (ja hyvä niin). Samoin yhä enemmän porukkaa tulee tiettyihin paikkoihin (metro- ja lähijuna-asemat) kun liityntäliikenne metroon ja lähijuniin toteutetaan ja osa keskustaan tulevista bussilinjoista jää pois. Kai tämä vaikuttaa raitiovaunuverkon suunnitteluun?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-13796250281288678682013-10-07T09:17:17.832+03:002013-10-07T09:17:17.832+03:00Tarkoitin tietysti Ruoholahdenranta 7:ää.Tarkoitin tietysti Ruoholahdenranta 7:ää.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-52233766867104373452013-10-06T21:14:39.539+03:002013-10-06T21:14:39.539+03:00Purnaajia ovat varmaan Ruoholahdeenranta 8:n asukk...Purnaajia ovat varmaan Ruoholahdeenranta 8:n asukkaat..Hehän saivat postinkin lähtemään sieltä pois. Olin vuokausia ko. paikassa töissä ja vähän väliä valitettiin melusta ja tiedän, että yrittivät saada adressia aikaan raitiovaunun tulemista vastaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-45418862910585277882013-10-05T18:18:15.486+03:002013-10-05T18:18:15.486+03:00Mikä tämän suunnitelman tavoite on? Rahalliset sää...Mikä tämän suunnitelman tavoite on? Rahalliset säästöt? Vai joukkoliikenteen palvelutason parantaminen? Raitioverkkohan toimii jo nyt hyvin. En tiedä miten tuleva länsimetro tai kehärata tai mikään muukaan raitiolinjaston ulkopuolella oleva liikennehanke vaikuttaisi raitioliikenteeseen. Pisararata toki vaikuttaa mutta eihän sitä ole edes aloitettu rakentamaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-83340569098380752292013-10-04T18:54:07.856+03:002013-10-04T18:54:07.856+03:001/1A pitäisi myös etelässä jatkaa tulevia Telakkak...1/1A pitäisi myös etelässä jatkaa tulevia Telakkakadun kiskoja pitkin Hietalahdentorille ja siitä edelleen Ruoholahteen, jotta saadaan Etelä-Helsinkiä palveleva poikittaisyhteys. Nykyisin yhteydet kantakaupungin eteläosista Ruoholahden suuntaan ovat onnettomat.Niko L.http://aiheet.domnik.net/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-67656736517739500822013-09-29T12:28:09.128+03:002013-09-29T12:28:09.128+03:008-ratikan pysäkkien poisto helsinginkadulta nr 15 ...8-ratikan pysäkkien poisto helsinginkadulta nr 15 ja 21 kohdista olisi joukkoliikenteen palvelun heikentämistä. Nämä korvattaisiin rakentamalla braahenkentän viereen pysäkki.. jolloin lähtisi taxi-asema ja autojen pysäköintipaikkoja pois. Tähän tulisi liian pitkä pysäkkitön väli helsinginkadun alkupäähän. Tämäkö on palvelua ihmisille, jotka käyttävät joukkoliikennettä? Flemarilta helsinginkadulle kurvaava 9-ratikan pysäkkillä (helsinginkatu 21) on myös 8-ratikan pysäkki, joka pitäisi ehdottomasti säästää tai hesari 15 kohdan pysäkki. Jompikumpi. <br />Huomioitteko vaaratilanteita tässä suunnittelussa. Helsinginkatu on tosi vilkas autoista ja ihmisistä. Suojateitä on kuusi tällä matkalla . Tässä on tarkoitui säästää rahaa ja aikaa pysäkkien otolla pois pari minuuttia, että ratikka saisi ajaa kovaa vauhtia hesarin suoralla. Kuinka epämukavaa on istua ratikassa, joka tekee äkki jarrutusta suojatien ylittävän vanhuksen takia tai kun ajaa tämän yli,, tässä yksi esimerkki mitä suoralla voi tapahtua.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-9099407417455779262013-09-27T12:05:31.282+03:002013-09-27T12:05:31.282+03:00Kun nyt kerran oikein suunitellaan olisi hyvä vihd...Kun nyt kerran oikein suunitellaan olisi hyvä vihdoinkin ottaa huomioon metron aikataulu itä-helsingistä keskustaan voisi lähteä klo 5.20 arkisin ja viikonloppuna la 5.20 ja su 6.20<br />ja vastaavasti 8 ratikka Sörkästä metron aikatauluun sopivaksi.<br />Ei sieltä metrosta minuutissa juokse ratikan perävaloja katsomaan.<br />Liityntä bussitkin voisi sovittaa oikeisiin aikoihin, jotta pakkasella ei seisoskella 20 minuuttia odottamassa kun ensimmäinen metro lähtee.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-19258100235452029382013-09-16T18:10:25.456+03:002013-09-16T18:10:25.456+03:001A:n voisi siirtää kulkemaan Hakaniemestä Kaivokad...1A:n voisi siirtää kulkemaan Hakaniemestä Kaivokadun kautta Eiraan Kauppatorin sijaan. Keskustan ohittaminen Kauppatorin kautta on kummallinen reliikki jota ei ole tarpeen varjella. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-79213274004790550742013-09-16T18:04:40.038+03:002013-09-16T18:04:40.038+03:00Ei, itse asiassa on. Siksi olen jo ihmetellyt pitk...Ei, itse asiassa on. Siksi olen jo ihmetellyt pitkään tätä puutetta. Tätä reittiä kulkee muutama vuoro päivässä kello 23 jälkeen Pasilan asemalta Koskelan halliin. Ovat merkitty aikatauluun "Hattulantielle". Varikolle menevät vuorot siis ajavat Pasilan asemalta Sturenkadun ja Mäkelänkadun risteykseen, siitä Sturenkatua pitkin Hämeentielle ja Paavalin kirkolta onkin enää lyhyt matka Kumupulan kampukselle.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-73305385990811272922013-09-16T17:30:10.271+03:002013-09-16T17:30:10.271+03:00Munkkisaaresta/Hernesaaresta/Eiran länsireunalta p...Munkkisaaresta/Hernesaaresta/Eiran länsireunalta puuttuu kokonaan yhteys ydinkeskustaan (niin ratikalla kuin bussillakin), vaikka kiskot on. Voisiko joka toisen 6:n vuoron ajaa Bulevardilta Fredan kautta 1A:n päättärille Eiraan? Kun nykyisen 6:n päätepysäkin tienoilla palvelee myös 9, heikennys Bulevardin eteläpäässä ei monia koskisi. Ilmeisesti vaatisi Tehtaankadun vaihteen (Eiran sairaalan vieressä) uusimisen etäohjattavaksi, mikä ei liene maailman suurin kustannus.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-66527254310060257952013-09-15T10:24:25.809+03:002013-09-15T10:24:25.809+03:00EN kyllä odotakaa mitää muutosta tämä keskustelu o...EN kyllä odotakaa mitää muutosta tämä keskustelu on pelkkää silmänlumetta mitään ei tapahdu.KYllä helsingillä on varaa suunnitella museoita tai maailmanpyöriä katajanokalle josta ei ole mitään hyötyä kenellekkään.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-14198704362143154152013-09-13T15:01:45.590+03:002013-09-13T15:01:45.590+03:00Esitän seuraavaa muutosta Töölön kautta kulkeviin ...Esitän seuraavaa muutosta Töölön kautta kulkeviin raitiotielinjoihin. Yksi linjoista 4/7A/10 voisi kiertää Töölön kautta (Runeberginkatu/Arkadiankatu/Lasipalatsi). Tämä auttaisi etenkin vanhuksia, rollaattorin tai lastenvaunujen kanssa kulkevia. Nyt Töölön kautta kulkee vaunu 2/3, mutta se on usein lyhyt vaunu ilman matalalattiaosuutta. Lisäksi 2/3 ei pysähdy Lasipalatsilla vaan Rautatieasemalla. Parhaiten muutos sopisi linjalle 7A. Tämän järjestelyn hyvyys näkyy nyt kun Mannerheimintien remotin vuoksi esitetty poikkeusreitti on käytössä.Markku Villikkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-22569968004391963032013-09-13T00:14:58.747+03:002013-09-13T00:14:58.747+03:00ongelmia luö lipun ostajat, ja se tulppaa rautatie...ongelmia luö lipun ostajat, ja se tulppaa rautatientorin täysin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-25465162653245250412013-09-13T00:13:37.949+03:002013-09-13T00:13:37.949+03:00ei ole suoria kiskoja?ei ole suoria kiskoja?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-76201445417473612302013-09-12T22:44:15.288+03:002013-09-12T22:44:15.288+03:00Jos ei jalat toimi sen vertaa, ettei jaksaisi käve...Jos ei jalat toimi sen vertaa, ettei jaksaisi kävellä Lasipalatsin pysäkille Manskulle, niin sitten kannattaa olla menemättä koko laivalle.<br /><br />Ymmärrän toki mitä tällä haetaan takaa ja olisihan se hienoa, että samasta kohtaa pääsisi kaikkiin satamiin, mutta en näe tuossa siltikään hirvittävän paljon järkeä.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-56190544260334022402013-09-11T15:31:15.254+03:002013-09-11T15:31:15.254+03:00Kaivokadulta pääsee ysillä Länsisatamaan ja kakkos...Kaivokadulta pääsee ysillä Länsisatamaan ja kakkosella Olympialaiturille. Katajanokalle ei kuitenkaan ole yhteyttä. Kannattaisiko 4T siirtää ajamaan Kaivokadun ja Mikonkadun kautta?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-54166886411912818352013-09-11T11:11:59.938+03:002013-09-11T11:11:59.938+03:00Onko mitään estettä ajaa Pasilasta Kumpulan kampuk...Onko mitään estettä ajaa Pasilasta Kumpulan kampukselle poikittaislinjaa?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-34098372404329913312013-09-11T11:00:32.463+03:002013-09-11T11:00:32.463+03:00Vaikka alueille joka tapauksessa vedetään tie, vai...Vaikka alueille joka tapauksessa vedetään tie, vain ja ainoastaan metro ja raitiovaunu kattavat liikennöintikustannuksensa, ja metro ei kata lipputuloillaan rakennuskustannuksia, toisin kuin raitiotie. Eli raitiotie tulee lopulta halvimmaksi, jos matkustajia on tarpeeksi. <br /><br />Nykyinen bussiliikenne tarkoittaa sitä, että mitä enemmän tyhmät asukkaat, jotka eivät vielä ole ymmärtäneet ostaa henkilöautoa hienovaraisista vihjeistä huolimatta, käyttävät bussejaan, sitä enemmän kaupunki joutuu subventoimaan niitä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-50297921939892271742013-09-10T22:10:43.906+03:002013-09-10T22:10:43.906+03:00Raitiovaunut tosiaan matelevat jokaisen risteyksen...Raitiovaunut tosiaan matelevat jokaisen risteyksen ja lähes jokaisen kaivonkannen kohdalla 10 kilometrin tuntinopeudella. Eli, sellainen on sääntö, että: NS.vastavaihteeseen (vaihde, joka määrää vaunun suunnan) ajettaessa nopeus saa olla max: 10km/h, mutta sama sääntö pätee myös ristikkoalueella ja ns. myötävaihteissa. <br /><br />Sanotaanko näin, että näissä vaihdenopeuksissa voisi kuljettajat käyttää ns. kaupunkilaisjärkeä ja ajaa selkäydintuntumalla. Liikenne olisi paljon sujuvampaa ja joutusampaa. Nykyisillä nopeusrajoituksilla vaunut ovat 5-10 minuuttia myöhässä ja matkustajat myöhästyvät töistä yms. Ja se taas aiheuttaa ylimääräistä itkua ja hammastenkiristystä. Eli, lisää nopeuttaa ratikoille, kannatan!Jukka Lylynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-91638578713038013662013-09-10T20:10:05.933+03:002013-09-10T20:10:05.933+03:00Jo nykyisellä raideverkolla voisi tutkia lyhyttä k...Jo nykyisellä raideverkolla voisi tutkia lyhyttä keskustan poikittaislinjaa, esimerkiksi Salmisaaren entiseltä pysäkiltä 8:n reittiä Länsilinkkiin, josta pujahdus kutosen reitille Bulevardille, Ylioopilastalon kautta Aleksanterinkadulle ja viimein jatkuen Katajanokalle. Linjan suurin hyöty olisi siinä, että se yhdistää keskustan ratikkalinjojen päitä toisiinsa, joskin lisäisi mm. suoran yhteyden Ruoholahdesta keskustaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-40333045985765224422013-09-10T18:24:16.349+03:002013-09-10T18:24:16.349+03:00Kyllä on. Kuten "suunnitteluhistoria" os...Kyllä on. Kuten "suunnitteluhistoria" osoittaa, raitiovaunulinjastoa on ajettu hiljalleen alas. Kaukana ovat ajat, kun vuoroväli on 6-7 min. Uusin "parannus" oli sunnuntaivuorovälien muuttaminen 12 minuuttiin. Tosiasiassa liikenteessä olevien vaunujen määrä on jatkuvasti vähentynyt. Kun katsotaan raitioliikenteen "kehittämistä" vaikka viimeiseen 30 vuoden aikana, voidaan nähdä, että ainoa toteutunut todellinen muutos oli moneen kertaa myöhästynyt ysiratikka ja kympin jatko Pikku-Huopalahteen. Jokeriratikka, Laajasalon ratikka yms ovat vain kauniita poutapilviä kesäisellä haavetaivaalla. Verkostoa ei ole laajennettu merkittävästi vuosikymmeniin ja suunnittelu junnaa paikallaan.<br /><br />Toivottavasti kukaan ei odotakaan muutoksia. Helsinki velkaantuu valtaisaa vauhtia ja veronmaksajat pakenevat fiksusti naapurikuntiin. Näin on tehnyt moni, jolle itäisen Helsingin "monikulttuuri" on hiukan liikaa.<br /><br />Luonnollisesti pummimatkustaminen on helppoa, metrossa ei ole portteja ja tavallinen veronmaksaja maksaa. <br /><br />Älkää hyvät ihmiset odottako tältä selvitykseltä mitään. Kyseessä on sumutus ja ajanpeluu.Anonymousnoreply@blogger.com