tag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post2743957201127989922..comments2022-04-11T08:03:36.557+03:00Comments on Raitioliikenteen linjastosuunnitelma: Kommentoi linjastovaihtoehtojaUnknownnoreply@blogger.comBlogger49125tag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-71895381401652816602014-01-07T16:52:12.638+02:002014-01-07T16:52:12.638+02:00Nurkkakuntaista ajattelua. Sporat palvelevat suuri...Nurkkakuntaista ajattelua. Sporat palvelevat suurimmaksi osaksi lyhyitä matkoja kulkevia tai vaihtoyhteyksiä käyttäviä Helsinkiläisiä,- kehyskuntalaiset tukkivat työmatkallaan autoillaan katumme ja vievät parkkipaikkamme. Tärkeintä linjastoissa ovat hyvät jatkoyhteydet toisiin busseihin ja juniin. Munkkivuorenlinja pitäisi ehdottomasti päättää Pitäjänmäen liikenneympyrän kautta Huopalahden tai Valimon rautatieasemalle, josta hyvät jatkoyhteydet ja palvelisi Pitäjänmäen suurta työpaikka-aluetta, asukkaista puhumattakaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-39183736315743719652013-12-16T20:03:30.192+02:002013-12-16T20:03:30.192+02:00Aivan turha valittaa, jos 4-linjan vuoroväli muute...Aivan turha valittaa, jos 4-linjan vuoroväli muutetaan vastaamaan muiden ratikoiden vuoroväliä. Olenkin ihmetellyt, miksi muilla linjoilla 7-10 minuuttia on ihan toimiva vuoroväli myös ruuhka-aikoina, mutta 4:een on satsattu kaksi kertaa enemmän resursseja.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-79783188473546862932013-12-05T19:47:40.456+02:002013-12-05T19:47:40.456+02:00Hei kaikki päättäjät ja normaalit ihmiset.
Hesar...Hei kaikki päättäjät ja normaalit ihmiset. <br /><br />Hesarissakin oli juuri tietoa, että spåralinjoja uudistetaan. Hyvä, että tiedotetaan. Mjutta mjutta. Onkohan jostain kumman syystä unohtunut tiedottaa esim sellaisesta asiasta, että No 4:n vuorovälejä pidennetään huomattavasti? Spåra aina täynnä ja käyttäjiä riittää aamuvarhaisesta iltamyöhään. Nelosta käytetään myös liityntälinjana keskikaupungin suuntaan... autoilijoiden toimesta. Eikö tämä juuri hyvä juttu? Vuorovälejä voisi jopa rukata toiseen suuntaan...<br /><br />Ruuhka-aikoina on tasan varmaa, että vaunu on ammuttu täynnä aina. Pitäisikö harkita Munkkiniemen jälkeiseille pysäkeille, jos vuorovälit vielä pitenevät, samanlaisia sisääntunkijoita kuin esim Tokion metrossa on? Sama tilannet 10:n ratikassa... Meikussa jo aina täynnä tämän ”uuden” vaikka nyt jo niin vanhan Pikku-Huopalahden asuinalueen asukkaista. Varmaankin Kauko-idästä voitaisiin oikein Isolla ryhmällä lähteä hakemaan oppia tästä vaunuunsurovojakannasta...? (Veronmaksajien rahoilla, tietty.)<br /><br />Helsinkiin rakennetaan valtavalla innolla uusia asuntoalueita. OK, tulee Kalasatamaa ja ties mitä muuta, kaikennäköistä (luonnosta viis), en puutu myöskään arkkitehtooniseen ilmeeseen, koska se jo näköjää menetetty, mutta toki, kaupunki tarvitsee veronmaksajia, tiivis rakentaminen on in jne. Mutta EI KAI TOKIKAAN jo olemassa olevien jopa meidän lyhyen historiamme aikaisten ”historiallisten” asuinalueiden kustannuksella, joilla todellakin ihmiset jo perinteisesti ASUVAT ja joista käsin käyvät TÖISSÄ ja tuovat näin VEROEUROJA kaupungin kassaan, ei kai heidän asemaansa voida vähätellä? EI kai? Nelonen palvelee valtavan suurta määrää Helsingin asukkaita Munkkivuoresta/niemestä – Pikku-Huopalahden uudesta asuinalueesta – Meilahdesta – Töölöistä eteenpäin aina päätepysäkilleen saakka. Tai on palvellut. <br /><br />Vähennetäänkö tämän valtaisan käyttäjäkunnan jo nytkin täynnä olevia spåravuotoja vain sitä varten, että uusia veronmaksajia tulee kaupunkiin, ja heidänkin täytyy päästä liikkumaan? Ja muuttajien turvin siis maallemuutto vähenee? Noh, se hyvä. Maallemuutaajat muuten käyttävät paljon omia autojaan kaikkeen, koska muuten kujetus ja lastenhoito ja harrastukset eivät toimi. Siitähän ei ilmastonmuutos jne juurikaan kiitä...? (Eivätkä varmasti ne maallemuuttajatkaan, joille totuus selviää sitten kyllä.)<br /><br />Eli eikö juuri kaikkien päättäjien ym yhteinen tahtotila ole se, että julkisen liikenteen sujuvuutta ja saavutettavuutta, nopeutta ja kätevyyttä lisätään, näin olen tyhmänä ymmärtänyt ja näin minua on höynäytetty. Nyt sitten ihan Suomen pääkaupungissa lähdetään ihan toisille raiteille. Kulttuuripääkaupunkiko? Vuonna XXXX jälleen? Huh huh. <br /><br />Haluaisin tietää, mistä nämä päättäjät ovat alunperin kotoisin, missä nyt asuvat (näitä päätöksiä tehdessään), mikä puolueen edustajia ovat, minkä koulutuksen omaavat ja millä ja milloin itse kulkevat matkansa töihin, vanhoja vanhempiansa töiden ohella hoitamaan, harrastuksiinsa ja kulttuuririentoihinsa... Tai millä lapsensa kuljettavat. Eivät kai vaan yksityisautoilla työsuhteasunnoistaan keskustassa... Herää kysymys. <br /><br />Toivottavasti heidänkään aikansa ei tulevaisuudessa tule menemään pysäkeillä räntäsateessa seisoskellessa ja kelloa tuijotellessa... Että missä se spåra nyt viiiiipyyyykääään. Aika on rahaa. Sekin. <br /><br />Ystävällisesti vastaustanne odottaen, <br /><br />Minna Koivumäki<br />Meilahti<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13006161591299879090noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-43804933397964871792013-12-02T23:46:26.515+02:002013-12-02T23:46:26.515+02:00Jatkossakin Länsi-Pasilan asukkailla on liikkumist...Jatkossakin Länsi-Pasilan asukkailla on liikkumistarpeita, joihin Keski-Pasilan rakentamisella ei ole vaikutusta. "Yhteyksien nivominen" ja "liikkumissolmu" ovat pehmeitä tapoja kertoa, että asukkaiden tulisi hyväksyä heikkenevät yhteydet, eli matka-aikojen pidentyminen ja/tai vaihtoyhteyksiin siirtyminen. Nämä ovat heikennyksiä joita asukkaat eivät toivo.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-32687811599594464852013-12-02T23:33:17.795+02:002013-12-02T23:33:17.795+02:00Suunnittelu on nimenomaan Länsi-Pasilan asukkaiden...Suunnittelu on nimenomaan Länsi-Pasilan asukkaiden näkökulmasta epäonnistunut. Odotus on, että Länsi-Pasilan palvelutaso ei huonone (kuten esitetyissä vaihtoehdoissa A ja B), vaan alueelta pääsee jatkossakin sujuvasti yhtä raitiolinjaa käyttäen keskustaan ja mm. Töölönlahden kohteisiin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-31949259201412438422013-12-02T19:48:07.125+02:002013-12-02T19:48:07.125+02:00Kruunuvuorenselän miljoonasiltoja ei pitäisi ruvet...Kruunuvuorenselän miljoonasiltoja ei pitäisi ruveta rakentelemaan yhden kaupunginosan tarpeisiin ollenkaan. Jos silta kaikesta huolimatta päätetään rakentaa, ainakin Tervasaaren ja Kruununhaan rannat pitäisi jättää rauhaan, kuten edellä todettiin. Sompasaaren yhteydet mantereelle pitäisi hoitaa suoraan Hakaniemen suuntaan. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-55244196575688226802013-12-02T12:59:00.431+02:002013-12-02T12:59:00.431+02:00Varmaankin tuo vaihtoehto A olisi vähiten huono. K...Varmaankin tuo vaihtoehto A olisi vähiten huono. Kuitenkin niin, että 2:lta jää tuo Töölön kiertoajelu tekemättä.<br />Kaikissa linjavaihtoehdoissa on järjettömänä jäänteenä Tervasaaren tuhoaminen spårakiskoilla ja -sillalla. Luulisi Merihaassa olevan suurempi tarve joukkoliikenteelle kuin pienellä puistolla.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-46305919884227651202013-12-02T11:40:45.251+02:002013-12-02T11:40:45.251+02:00Topeliuksenkadulle on turha alkaa rakentelemaan ra...Topeliuksenkadulle on turha alkaa rakentelemaan raitiotiekiskoja, koska kiskot kulkevat jo samansuuntaisena parin korttelin päässä Mannerheimintiellä. Näille rahoille löytyisi varmaan järkevämpääkin käyttöä.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-43476032000129409222013-12-01T19:01:38.285+02:002013-12-01T19:01:38.285+02:00Juuri niin, tämä poikittaisliikenteen puuttuva pal...Juuri niin, tämä poikittaisliikenteen puuttuva pala tarvitaan ehdottomasti nyt kun Arabianranta alueena alkaa valmistumaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-65381668851439411972013-12-01T13:58:49.548+02:002013-12-01T13:58:49.548+02:00Raitiolinjaa 1(A) pelkällä jatkamisella ei vieläkä...Raitiolinjaa 1(A) pelkällä jatkamisella ei vieläkään pääsisi ydinkeskustaan kauhean hyvin. Kyllä Jätkäsaarelaisilla on suunnitelmissa jo huomattavasti paremmat yhteydet.. muutenkin kaikki vaihtoehdot Hernesaaresta kiertävät esim. Pasilan melko kaukaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-60733599468448388272013-12-01T11:58:53.993+02:002013-12-01T11:58:53.993+02:00Monta vuotta on kohkattu Arabian ja Pasilan yhdist...Monta vuotta on kohkattu Arabian ja Pasilan yhdistävästä raitiovaunulinjasta. Miksi sitä ei näy näissä suunnitelmissa? Raitiovaunuilla on omat esteettömät kaistansa sekä Hämeentiellä että Mäkelänkadulla. Myös Sturenkadulla on kiskot valmiina, vaikka mikään nykyinen linja ei niitä tällä hetkellä käytä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-87679155459325699142013-12-01T10:59:12.150+02:002013-12-01T10:59:12.150+02:00Eräs vaihtoehto voisi olla sellainen, missä raitio...Eräs vaihtoehto voisi olla sellainen, missä raitiolinja 6 liikennöisi edelleen jätkäsaareen ja raitiolinjaa 1(A) jatkettaisiinkin Hernesaareen. Tällöin raitiolinja 6 toisi jätkäsaarelaisille hyvän yhteyden Hietalahden kauppahalliin ja Bulevardilla vaihdon kautta myös Etelä-Helsinkiin ja mm. Viiskulmaan. Nyt kaikki Jätkäsaaren yhteysvaihtoehdot vievät suoraviivaisesti keskustaan ja pohjoiseen. Itse olen eniten huolissani tuosta kauppahallista ja lähipalveluista läntisessä kantakaupungissa, mitä nämä vaihtoehdot eivät tue. Tietysti autolla pääsee hallille.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-72880917627249809202013-11-29T10:55:40.911+02:002013-11-29T10:55:40.911+02:00En tiedä, onko alkuunkaan mahdollista (miksei olis...En tiedä, onko alkuunkaan mahdollista (miksei olisi), mutta yksi asia tuli eilen mieleen juuri Jätkäsaareen muuttaneena. Alueelle muuttaa lähiaikoina paljon ihmisiä, mutta täällä (eikä esim. Ruoholahdessa) ei ole omaa terveysasemaa, vaan meidän terveysasema on Viiskulmassa. Siis eihän se fyysisesti kovin kaukana ole ja terveillä jaloilla sinne köpöttelee suht nopeasti, mutta entäs talven liukkailla tai vaikka liikuntarajoitteisena. Eipä ole mitään kovin kätevää reittiä olemassa. Toki voi mennä ysillä ensin Kamppiin/keskustaan ja sieltä sitten sumplia itsensä kolmoseen tai bussiin. Kipeänä ei tuntunut kovin kivalta hyppiä kulkuneuvosta toiseen tai vaihtoehtoisesti kävellä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-54455547590543634282013-11-28T14:02:20.604+02:002013-11-28T14:02:20.604+02:00ysin voisi jatkaa ikea valmistuttua pohjois-pasila...ysin voisi jatkaa ikea valmistuttua pohjois-pasilaan ikeaan alueelleAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-36112956656082486552013-11-28T13:49:18.016+02:002013-11-28T13:49:18.016+02:00Pasilan osalta suunnittelussa on huomioitu Keski-P...Pasilan osalta suunnittelussa on huomioitu Keski-Pasilan kehittyminen. Keski-Pasilan keskuskortteliin on tulossa suuri kauppakeskus, joka todennäköisesti vähentää pasilalaisten liikkumistarvetta kun palvelut ovat aiempaa lähempänä. Pasilan yhteydet on nivottu keskuskorttelin ja aseman muodostamaan liikkumissolmuun, jossa eri suunnista tulevat matkustajavirrat kohtaavat ja hajautuvat taas eri suuntiin. Vaihtaminen linjalta toiselle helpottuu Pasilan sillalle rakennettavan joukkoliikenneterminaalin myötä.HSLhttps://www.blogger.com/profile/07513013353289136152noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-41167826858452612302013-11-28T13:46:50.239+02:002013-11-28T13:46:50.239+02:00Säteittäisten ja suorien linjojen kustannustehokku...Säteittäisten ja suorien linjojen kustannustehokkuus on lähes poikkeuksetta ympyrälinjoja parempi. Ympyrälinjoilla kuormituksen erot eri kohdilla ympyrää johtavat helpommin ylikapasiteettiin kuin suoraviivaisilla linjoilla. Helsingissä on kuitenkin alueita, joilla ympyrämäiset yhteydet puoltavat kohtuullisesti paikkaansa. Tällainen on esim. Tehtaankadun raitiotie.HSLhttps://www.blogger.com/profile/07513013353289136152noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-37145091430857134952013-11-28T13:44:14.549+02:002013-11-28T13:44:14.549+02:00Visioitua Ikeaa Ilmalantorille päättyvä ysi ei pal...Visioitua Ikeaa Ilmalantorille päättyvä ysi ei palvelisi kovin hyvin. Ilmalantori sijaitsee korkealla mäellä ja Pohjois-Pasila alavalla maalla, joten reitti ratikalle Ilmalantorilta johtaisi pitkään siltaan. Vaihtoehtoisesti ratikka pitäisi linjata Ilmalankadun kautta Pohjois-Pasilaan. Ikeaan liittyvät suunnitelmat etenevät ja tarvittaessa pitää ratikkaakin miettiä osana niitä.HSLhttps://www.blogger.com/profile/07513013353289136152noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-41812543958240465202013-11-28T13:42:09.182+02:002013-11-28T13:42:09.182+02:00Kiitos kommenteistasi. Joukkoliikennettä tarvitsev...Kiitos kommenteistasi. Joukkoliikennettä tarvitsevat kaikki kaupunkilaiset - siitä hyötyvät myös autoilijat, sillä ruuhkat olisivat ilman joukkoliikennettä entistä pahempia. Eri käyttäjillä on hyvin erilaiset tarpeet ja se otetaan suunnittelussa huomioon. Myös erilaiset vuorovaikutuskanavat mahdollistavat kullekkin sopivan tavan antaa palautetta. Asukastilaisuuksissa, verkossa ja puhelimitse palautetta antavat kuitenkin vain murto-osa joukkoliikenteen käyttäjistä. Valtaosa kohtaa tiedon linjastosuunnitelmista eri kanavien kautta, mutta ei osallistu aktiivisesti. Nyt linjastosuunnitelman laadinnasta on tiedotettu asukasyhdistyksille, HSL:n verkkosivuilla, ratikoiden ja metron näyttötauluilla ja HSL:n palstalla Metro-lehdessä. Tiedottamisen olisi voinut tehdä laajemmin tai suppeamminkin, mutta panostukseen nähden olemme saaneet melko monia jo osallistumaan. Vuorovaikutuksesta ja sen tuloksista julkaistaan yhteenveto suunnitelmaraportin yhteydessä.HSLhttps://www.blogger.com/profile/07513013353289136152noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-29222198310593200942013-11-28T13:25:05.353+02:002013-11-28T13:25:05.353+02:00samaa mieltä!!!! Tee ihmessä adressi niin monikirj...samaa mieltä!!!! Tee ihmessä adressi niin monikirjottaa sen varmasti :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-32819108055714994952013-11-28T13:23:57.937+02:002013-11-28T13:23:57.937+02:00Nuoriso tee ihmeesä adressi niin moni tiedän ihmis...Nuoriso tee ihmeesä adressi niin moni tiedän ihmisiä jotka kirjoittasivat sen. toinen metro linja on tärkeä tulevaisuudessa helsingin seudulle kun ajatellaan , väkimäärät kasvavat ja alueet tiivistyy enitisestään !!!!!!!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-74603687316713849902013-11-27T15:21:54.550+02:002013-11-27T15:21:54.550+02:00Juuri näin.Juuri näin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-25411746297822510072013-11-27T11:33:05.463+02:002013-11-27T11:33:05.463+02:00HSL:n mukaan nyt on raitiovaunulinjaston jättiuudi...HSL:n mukaan nyt on raitiovaunulinjaston jättiuudistuksen vuoro. Uudistus onkin jättipotti ainakin liikennesuunnittelijoille itselleen, mutta kannattaisi ehkä kuitenkin laittaa jäitä hattuun. Kokemus on osoittanut, että mitä enemmän suunnitellaan, sitä huonommaksi reitit tulevat. Jättipotti suunnittelijoillenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-31582633225042428472013-11-27T10:41:04.073+02:002013-11-27T10:41:04.073+02:00Ysiratikka palvelisi loistavasti Ikea-aluetta, jon...Ysiratikka palvelisi loistavasti Ikea-aluetta, jonne pitäisi rakentaa asuntoja. Ikea-alueet pitäisi sensijaan rakentaa kaupungin reunamille. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-259913276039963142013-11-27T10:28:21.952+02:002013-11-27T10:28:21.952+02:00Eipä löytynyt kaupungilta rahaa metron jatkamiseen...Eipä löytynyt kaupungilta rahaa metron jatkamiseen, mutta valtiolta löytyy kyllä miljardi euroa hassattavaksi Pisara-rataan, joka olisi ihan päällekkäinen investointi metron kanssa. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4586351723458228886.post-9660771207642613712013-11-26T11:40:09.234+02:002013-11-26T11:40:09.234+02:00Ei taida "Nuorisolla oikein käsitystä",m...Ei taida "Nuorisolla oikein käsitystä",mitä Metron rakentaminen maksaa,hehheh.<br />Ja mitä tulee esim.Vanhuksiin,niin oman kodin lähellä oleva bussipysäkki ja bussi on monesti mukavampi vaihtoehto kuin lähteä käkkimään metron rullaportaisiin tai kusiseen hissiin iltasella.Anonymousnoreply@blogger.com